Handelsbetingelser for
Northguard Norge AS
1. Virksomhetsinformasjon
1.1. Northguard Norge AS, organisasjonsnummer 930519863, er etablert på adressen Hasleveien 28A, 0571 Oslo (heretter «Northguard»).
1.2. Northguard kan kontaktes på telefonnummer (+47) 75 98 70 00 og på e-postadressen info@northguard.no.
1.3. Northguard er organisert som et aksjeselskap.
2. Avtalegrunnlag
2.1. Den samlede avtalen mellom Northguard og kunden består av (1) disse handelsbetingelsene, (2) Northguards ordrebekreftelse til eller eventuell kontrakt med kunden, og (3) de øvrige dokumentene partene måtte ha avtalt («Avtalegrunnlaget«).
Avtalegrunnlaget gjelder i alle forhold mellom den enkelte kunde og Northguard. Det er viktig at du som kunde leser og forstår Avtalegrunnlaget før bruk av Northguards tjenester og produkter. Ved bruk av Northguards tjenester og produkter aksepterer du å være bundet av Avtalegrunnlaget.
2.2. Endringer og tillegg til Avtalegrunnlaget er kun gyldige dersom partene har avtalt disse skriftlig, med mindre annet følger av ufravikelig norsk rett.
3. Avtaleinngåelse
3.1. En ordre er bindende for kunden når ordren er kommet frem til Northguard.
3.2. En ordre er bindende for Northguard når Northguard bekrefter ordren overfor kunden.
3.3. Dersom Northguard og kunden inngår avtale ved å signere en separat kundekontrakt, er kundekontrakten og dermed ordren først bindende når begge parter har signert.
3.4. OBS: Kundens ordre må bekreftes før den er bindende.
Northguard kan sende en elektronisk kvittering for mottakelse av en ordre fra en kunde. En slik kvittering er ikke en juridisk bindende ordrebekreftelse. Avtalen er først gjeldende når (A) det er inngått en kontrakt signert av begge parter, eller (B) Northguard har sendt en ordrebekreftelse og/eller faktura til kunden.
3.5. Uavhengig av ovenstående punkter 3.1 – 3.4 gjelder det spesielt for næringskunder at ordren blir bindende og avtalen anses som endelig inngått senest på det tidspunkt hvor Northguard påbegynner levering av tjenesten eller produktet.
Dersom det etter påbegynt levering sendes en separat salgskontrakt til signering, utgjør dette kun en bekreftelse av partenes allerede inngåtte avtale, og manglende signering medfører ikke at avtalen eller ordren bortfaller.
4. Tjenester og produkter
4.1. Northguard stiller ulike tjenester og produkter til disposisjon for kunden, herunder, men ikke begrenset til, lisenser, abonnementsbaserte nettjenester samt unntaksvis maskinvare.
4.2. Northguard tilbyr sine tjenester flere steder, blant annet, men ikke begrenset til, nettsiden www.northguard.no og Northguards egen digitale plattform.
4.3. Kunden mottar de tjenester og produkter som fremgår av den enkelte ordre eller avtale med Northguard.
4.4. Tilgang til Northguards tjenester og produkter krever at kunden registrerer en brukerkonto på Northguards nettportal. Kunden er innforstått med at dette er en nødvendig forutsetning for å motta kjøpte tjenester og produkter, og at det er kundens ansvar å registrere og opprette en bruker. Northguard kan automatisk opprette en bruker for kunden ved kjøp av tjenester eller produkter som krever en bruker for å kunne brukes. Les mer om registrering og brukertilgang i punkt 7.
4.5. Enkelte tjenester og produkter kan føre til at andre sikkerhetsprogrammer eller funksjoner blir avinstallert eller deaktivert, dersom disse er i konflikt med Northguards tjenester eller produkter.
Ved kjøp av support hos Northguard kan det ikke garanteres at alle kundens krav oppfylles under eventuell reparasjon eller hjelpesesjon. Northguard kan ikke holdes ansvarlig for fysiske skader og/eller manglende lisenser fra kundens side.
4.6. Enkelte tjenester og produkter er forbeholdt kunder som er private forbrukere. Det er kundens ansvar å bestille tjenester og produkter som passer til kundens status, avhengig av om kunden er en privatperson eller en næringsdrivende.
Tjenester og produkter som kjøpes til datamaskiner og annet IT-utstyr skal kjøpes som en næringsavtale (ikke forbruker) dersom tjenestene og produktene brukes på utstyr som benyttes til næringsvirksomhet. Dette gjelder blant annet en privatpersons arbeidsdatamaskin.
Forbrukerkjøp som brukes på firmarelaterte eller arbeidsrelaterte datamaskiner og annet næringsutstyr skjer på kundens eget ansvar. Se punkt 13.2.
Northguard kan når som helst annullere eller avslutte avtaler og leveranser dersom en næringsdrivende har kjøpt tjenester eller produkter som tydelig er merket som forbeholdt private forbrukere.
Northguard kan når som helst annullere eller avslutte avtaler og leveranser dersom en privatperson har kjøpt tjenester eller produkter som tydelig er merket som forbeholdt næringsdrivende.
4.7. Enkelte tjenester og produkter er underlagt lisensvilkår fra tredjepart, ettersom Northguard kan videreselge disse på vegne av lisenshaver. Slike tjenester og produkter er underlagt lisenshavers vilkår og betingelser, som kunden må akseptere og overholde. De aktuelle lisensvilkårene kan enten finnes vedlagt det enkelte kjøpet eller via følgende lenker:
4.7.1. Windows: https://www.northguard.dk/eula/windows/
4.7.2. MAC: https://www.northguard.dk/eula/mac/
4.7.3. Android & iOS: https://www.northguard.dk/eula/android-ios/
5. Priser
5.1. Når kunden besøker Northguards nettside, kan det velges mellom «privat» og «næring». Kunden skal velge den versjonen av nettsiden som svarer til kundens behov, ettersom hver side er tilpasset i forhold til blant annet prisopplysninger avhengig av om kunden er privat forbruker eller ikke.
5.2. Alle priser oppgis i norske kroner inkludert merverdiavgift, dersom kunden er privat forbruker.
5.3. Alle priser oppgis i danske kroner ekskludert merverdiavgift, dersom kunden ikke er privat forbruker.
5.4. Northguard forbeholder seg retten til å justere og endre priser på alle tjenester og andre produkter til enhver tid. Slike prisendringer gjelder kun for avtaler inngått etter offentliggjøring av slike prisendringer.
6. Betaling
6.1. Betaling kan skje via MobilePay, Dankort, Visa/Dankort, MasterCard, Visa Electron, AvtaleGiro, bankoverføring og Ikano Bank. Northguard pålegger ikke kortgebyrer.
Vi gjør oppmerksom på at det er kundens ansvar å betale til rett tid. Dersom kunden har valgt å betale via tilmelding til AvtaleGiro, og denne avmeldes uten at det på annen måte betales i samsvar med avtalen, utgjør dette vesentlig mislighold av avtalen fra kundens side.
6.2. Northguard kan oppbevare kundens betalingsopplysninger, dersom kunden kjøper en løpende tjeneste og selv tilmelder AvtaleGiro eller lignende.
6.3. Betaling vil først bli trukket fra kundens konto når den fysiske varen sendes eller det virtuelle produktet er opprettet, med mindre annet er avtalt eller fremgår av kundens bestilling.
Det gjelder dog spesielt for næringskunder at betaling skal skje senest netto 8 dager fra fakturadato, med mindre annet er avtalt eller fremgår av bestillingsprosessen.
6.4. Betaling ved motregning kan ikke finne sted.
6.5. Ved forsinket betaling påløper morarenter etter rentelovens alminnelige regler.
Det gjelder dog spesielt for næringskunder at det påløper morarente med 2 % per påbegynt kalendermåned for kunder som ikke er private forbrukere.
6.6. Northguard benytter en sikker betalingsserver som krypterer all informasjon med SSL-protokoll, noe som betyr at kundens data er sikre og ikke kan leses av uvedkommende.
Northguards egen nettside benytter også kryptering med SSL-protokoll.
Northguard lagrer betalingsopplysninger, dersom kunden har opprettet disse ved å tilmelde et fast betalingsmiddel, inkludert ved tilmelding til AvtaleGiro. Northguard lagrer ikke ytterligere av kundens betalingsopplysninger, utover det som fremgår av avtalen med kunden.
Betaling med Ikano Bank
6.7. Kjøp med Ikano Bank er kun tilgjengelig for kunder som er næringskunder. De nærmere betingelsene for kjøpet vil bli fastlagt gjennom en separat leasingavtale. Betaling kan gjennomføres via elektronisk tilsendt betalingskort eller settes opp med AvtaleGiro.
7. Registrering og brukeradgang
7.1. Kunden er ansvarlig for å sikre at de oppgitte opplysningene er korrekte på registreringstidspunktet, og for å oppdatere sine opplysninger etter behov, slik at informasjonen til enhver tid er korrekt. Ved registrering av betalings- og kredittkort kan kunden kun registrere egne kort.
7.2. Ved registrering tildeles kunden et brukernavn og et passord, som sammen utgjør kundens innloggingsopplysninger. Disse opplysningene er personlige og må ikke brukes av andre, med mindre dette uttrykkelig fremgår av tjenesten eller produktet.
7.3. Kunden kan få tilgang til sine opplysninger ved å logge inn på følgende side, kalt «Mitt Northguard”:
https://www.northguard.no/mitt-northguard/
7.4. På «Mitt Northguard» kan kunden se og endre sine opplysninger, inkludert kjøpehistorikk, kjøpsdato, utløpsdato, priser, lisensnøkler og brukerinformasjon m.m.
7.5. Kunden skal følge disse retningslinjene for innloggingsopplysninger og «Mitt Northguard”:
7.5.1. Kunden skal oppbevare sine innloggingsopplysninger på et sikkert sted, slik at andre ikke får uautorisert tilgang. Kunden er ansvarlig for all bruk av sin brukerkonto.
7.5.2 Hvis kunden mistenker ulovlig bruk av sine innloggingsopplysninger eller brukerkonto, skal Northguard straks varsles, og passordet må endres.
7.6. Northguard oppbevarer opplysningene i opptil 2 år etter at kunden avslutter sitt kundeforhold hos Northguard.
8. Abonnementstjenester
8.1. Priser på abonnementstjenester fremgår av Northguards prislister, tilbud eller lignende. Prisen opplyses i forbindelse med det enkelte kjøpet.
8.2. Abonnementstjenester løper på ubestemt tid og fornyes derfor automatisk inntil kunden sier opp, med mindre annet fremgår av den spesifikke abonnementsavtalen.
Kunden må selv si opp abonnementet når det ønskes avsluttet. Dersom kunden slutter å betale uten å si opp abonnementet, vil abonnementet fortsette frem til oppsigelse. Kunden fritas ikke for betaling av utestående abonnementsbeløp dersom betaling opphører uten oppsigelse.
8.3. Kunden mottar en ordrebekreftelse per e-post etter kjøp av abonnement. Kunden mottar deretter en ny kvittering hver måned når abonnementet fornyes automatisk.
8.4. Abonnementstjenester er bindende. Kunden kan si opp abonnementet med 1 måneds varsel til utgangen av en måned etter at det har gått 11 måneder siden avtaleinngåelsen.
Dette tilsvarer en minimumsbindingsperiode på 12 måneder.
For næringskunder gjelder det imidlertid at minimumsbindingsperioden er 36 måneder, med mindre annet fremgår av Avtalegrunnlaget.
Dersom det er oppgitt en kortere bindingsperiode i den enkelte bestilling eller avtale, gjelder den kortere perioden.
8.5. Oppsigelse må skje skriftlig per e-post til Northguard på info@northguard.no.
8.6. Dersom kunden er privat forbruker, har vedkommende angrerett som beskrevet i punkt 11. Næringskunder har ingen angrerett.
8.7. Kjøpslovens regler om mangler gjelder ved kjøp av varer. Reglene om mangler, inkludert kundens reklamasjonsrett i 5 år etter kjøp, gjelder ikke ved kjøp av abonnement der levering av tjenester er hovedinnholdet.
8.8. Kunden kan registrere betalingskort for automatisk trekk av abonnementsbetaling. Kunden kan når som helst tilbakekalle sin tillatelse til at Northguard kan trekke beløp fra kortet. Kunden kan også bestride «uautoriserte belastninger» hos kortutsteder, senest 8 uker etter belastningen, med mindre annet fremgår av kundens avtale med kortutstederen.
8.9. Dersom kunden er næringsdrivende og ikke betaler den månedlige abonnementsavgiften ved forfall, forbeholder Northguard seg retten til midlertidig å stenge tilgang til eller holde tilbake abonnementstjenesten inntil all utestående betaling inkludert renter og eventuelle gebyrer i henhold til alminnelige norske rettsregler er betalt. Dersom restansen ikke er betalt innen 10 dager etter skriftlig betalingspåminnelse, har Northguard rett, men ikke plikt, til å heve abonnementet med umiddelbar virkning og kreve erstatning for ethvert tap i henhold til norsk rett.
9. Forsendelse og frakt
9.1. Northguard leverer normalt ikke fysiske varer, ettersom våre tjenester og produkter som utgangspunkt er digitale.
Bestemmelsene i dette punkt 9 gjelder kun unntaksvis dersom det er tale om tjenester eller produkter som inkluderer fysiske varer.
Bestemmelsene i punkt 10 gjelder for øvrig for tjenester og produkter som ikke er fysiske varer, herunder for eksempel digital support og programvare mv.
9.2. Northguard mottar kun leveranser etter forutgående kontakt med Northguard for å få oppgitt korrekt leveringsadresse.
9.3. Northguard leverer kun fysiske varer innenfor Norges grenser, og det kan være begrensninger ved levering til ikke-broforbundne øyer, inkludert lengre leveringstid.
9.4. Northguard leverer fysiske varer til adressen kunden har oppgitt, eller til en postboks i nærheten av den oppgitte adressen.
9.5. Leveringstidene opplyses av Northguard på nettsiden, i avtalegrunnlaget eller på annen måte.
10. Levering
10.1. Det påløper ikke leveringsgebyrer, med mindre dette fremgår særskilt av avtalegrunnlaget.
10.2. Leveringstider er som oppgitt i avtalegrunnlaget og er kun veiledende, med mindre det uttrykkelig er avtalt levering til et fast tidspunkt. Både veiledende leveringstider og faste leveringstidspunkt forbeholdes utsettelser som følge av forhold nevnt i punkt 13.4. Kunden vil bli informert så snart som mulig hvis det oppstår forsinkelse på grunn av slike forhold.
10.3. Dersom rettidig levering ikke er mulig og dette skyldes forhold på kundens side, må kunden akseptere at Northguard endrer leveringsplanen, og Northguard er ikke ansvarlig for forsinkelser som følge av dette.
11. Angrerett – særlig for forbrukere
11.1. Vilkårene i dette punkt 11 gjelder kun for forbrukerkjøp, altså der kunden er en privatperson. Vilkårene gjelder ikke i næringsforhold.
11.2. Forbrukere har 14 dagers angrerett på kjøp som er inngått utenfor Northguards forretningssted eller ved fjernsalg (f.eks. kjøp via internett).
Følgende typer tjenester er unntatt fra angreretten:
a) Avtaler om spesifikke, hastepregete reparasjons- eller vedlikeholdstjenester hos kunden, som kunden uttrykkelig har bedt om på forhånd.
b) Levering av forseglede lyd- eller bildeopptak eller programvare, der kunden har brutt forseglingen.
c) Levering av digitalt innhold som ikke leveres på fysisk medium, dersom gjennomføringen har startet med kundens uttrykkelige forhåndssamtykke og anerkjennelse av at angreretten da bortfaller.
d) Kjøp av tjenester som beskrevet i punkt 11.4 nedenfor.
Levering av digitalt innhold som videofiler, spill, apper, sikkerhetsprogrammer og annen programvare, hvor kunden har brutt forseglingen eller aktivert lisensen, er eksempler på unntak fra angreretten som nevnt i punkt 11.2 a) til d).
Dersom forseglingen brytes eller lisensen aktiveres med kundens samtykke, regnes dette som at kunden selv har brutt forseglingen eller aktivert lisensen, også dersom kunden ber Northguards teknikere om å gjøre dette.
11.3. Fristen for å benytte angreretten er 14 dager. Ved kjøp av tjenester løper fristen fra datoen for inngåelse av avtalen. Ved kjøp av varer løper fristen fra den dagen kunden eller den kunden har anvist mottar varen.
Ved kjøp av tjenester som skal leveres fullt ut innen 14 dager etter inngåelse av avtalen, samtykker kunden til at angreretten bortfaller straks tjenesten er fullført, også selv om dette skjer før utløpet av de 14 dagene.
Kunden aksepterer også at avtalen trer i kraft umiddelbart, og at leveransen kan starte før angreretten utløper. Dette innebærer at kunden må betale for rimelige kostnader for enhver delvis leveranse som er gjort før angreretten benyttes.
Dette gjelder for eksempel – men ikke begrenset til – installasjon eller oppsett av programvare, optimalisering eller service på datamaskin eller annet utstyr.
11.5. Kunden kan benytte angreretten ved å gi en tydelig erklæring om dette til Northguard. Vi anbefaler at henvendelser skjer via e-post til info@northguard.no.
Kunden kan bruke standard angrerettskjemaet i henhold til lov om forbrukeravtaler, som finnes nederst i disse vilkårene.
11.6. Dersom kunden benytter angreretten for et kjøp av en fysisk vare, skal varen returneres uten unødig opphold og senest 14 dager etter melding om angrerett, med mindre annet er uttrykkelig avtalt. Kunden må selv bære de direkte kostnadene ved returfrakten.
11.7. Kunden må betale for eventuell verdiforringelse på varen som skyldes annen håndtering enn det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon.
11.8. Når angreretten benyttes, refunderer Northguard alle betalinger mottatt fra kunden, inkludert leveringskostnader (men ikke tilleggskostnader som følge av kundens valg av annen leveringsmetode enn standard billigste metode som tilbys av Northguard), uten unødig opphold og senest 14 dager etter at Northguard har mottatt melding om angrerett.
Northguard bruker samme betalingsmetode for tilbakebetaling som kunden benyttet ved kjøpet, med mindre annet er avtalt. Ingen gebyrer påløper for tilbakebetalingen.
Northguard kan holde tilbake tilbakebetalingen til varene er returnert, eller til kunden har fremlagt dokumentasjon for retur.
Dersom angreretten benyttes på digitale tjenester eller produkter, kan Northguard hindre videre bruk av disse – for eksempel ved å gjøre dem utilgjengelige eller deaktivere kundens bruker.
12. Reklamasjon
12.1. Næringsdrivende: Næringsdrivende har kun den reklamasjonsretten som følger av alminnelige regler i norsk rett og slik disse er modifisert i avtalegrunnlaget. For næringsdrivende er den absolutte reklamasjonsfristen 12 måneder.
12.2. Forbrukere: Ved kjøp av varer har kunden en ordinær reklamasjonsrett på 60 måneder i henhold til kjøpsloven. Reklamasjon skal rettes til Northguard. Kunden må reklamere innen rimelig tid etter at feilen eller mangelen er oppdaget.
Vi oppfordrer kunden til å kontrollere det kjøpte grundig ved mottak og umiddelbart reklamere dersom det er relevant, slik at vi raskt og effektivt kan håndtere reklamasjonen på en tilfredsstillende måte.
12.3. Forbrukerklager: Forbrukerkunder som ønsker å klage, bes kontakte Northguard via telefon eller e-post.
Dersom vi ikke lykkes med å finne en løsning, kan kunden sende inn en klage til Forbrukerrådet.
Kunden kan lese mer om Forbrukerrpdet på; https://www.forkrukerradet.no/
Kunden kan også bruke EU-kommisjonens online klageportal (ODR). Dette er særlig relevant dersom kunden er bosatt i et annet EU-land enn Norge.
Klage til ODR kan sendes via; http://ec.europa.eu/odr
Ved klage via ODR skal kundens e-postadresse oppgis som; info@northguard.no.
13. Ansvarsbegrensning og force majeure
13.1. Northguards erstatningsansvar er begrenset til direkte tap. Northguard er ikke ansvarlig for indirekte tap, driftstap, følgeskader eller lignende.
13.2. Northguard utfører ikke optimalisering eller arbeid på arbeidsdatamaskiner eller annet utstyr brukt i næringsvirksomhet eller arbeid, med mindre kunden har inngått avtale som næringskunde. Det er kundens ansvar å opplyse dersom det gjelder en datamaskin eller annet utstyr som ikke utelukkende brukes til privat bruk.
Northguard fraskriver seg uttrykkelig alt ansvar for skade på nærings- eller arbeidsrelatert innhold som kan bli ødelagt eller tapt i forbindelse med levering av tjenester eller produkter til private forbrukere.
13.3. Northguard er ikke ansvarlig for og dekker ikke kostnader som følge av:
a) feil og forsømmelser fra kundens side.
b) eksisterende feil eller mangler i kundens forhold, f.eks. at kunden ikke kan bruke Microsoft 365 på grunn av bruk av Linux operativsystem.
c) skader mv. som skyldes kundens grovt uaktsomme eller forsettlige handlinger.
13.4. Overfor kunder som ikke er forbrukere, er Northguards erstatningsansvar – uansett årsak og type krav – begrenset til det beløpet som er fakturert for den tjenesten som har forårsaket tapet, eller som har direkte sammenheng med erstatningskravet, med mindre ufravikelig norsk lov sier noe annet.
13.5. Overfor kunder som ikke er forbrukere, er Northguard ikke erstatningsansvarlig for tap som skyldes at kunden ikke har tatt sikkerhetskopi (back-up) av sine systemer i forkant. Dette omfatter, men er ikke begrenset til, at kunden må ta sikkerhetskopi av data før gjennomføring av omfattende eller særlig kompliserte systemendringer.
13.6. Utover det som uttrykkelig fremgår av avtalegrunnlaget, er Northguard ikke ansvarlig for tap som skyldes uvanlige forhold som hindrer, vanskeliggjør eller gjør oppfyllelsen av avtalen dyrere, dersom disse forholdene inntreffer eller i vesentlig grad utvikler seg etter at Northguards bindende avtale er inngått, og som ligger utenfor Northguards rimelige kontroll. Slike forhold omfatter blant annet, men er ikke begrenset til:
Arbeidskonflikter, streik, lockout, epidemi, pandemi, nasjonale eller globale helsekriser eller folkelige kriser, brann, krig, opprør, uro, værforhold og naturkatastrofer, valutarestriksjoner, offentlig beslagleggelse, import- eller eksportforbud, transportforstyrrelser, lovendringer som i vesentlig grad påvirker muligheten til å oppfylle avtalen (inkl. energiforsyning), betydelige pris- og/eller avgiftsøkninger, valutakursendringer, produksjons- eller leveringsproblemer utenfor Northguards kontroll, samt force majeure hos relevante underleverandører.
13.7. Northguard er ikke ansvarlig for forsinkelser som skyldes nedstengning eller andre forstyrrelser forårsaket av COVID-19.
14. Garanti
14.1. Northguard gir ingen garanti i forbindelse med salg av tjenester eller produkter.
15. Avsluttende bestemmelser
15.1. Det tas forbehold om rettelser av skrivefeil, korrektur m.m.
15.2. Dersom én eller flere bestemmelser i avtalegrunnlaget nå eller i fremtiden viser seg å være ugyldige eller på annen måte ikke kan håndheves etter norsk rett, skal de øvrige delene av avtalegrunnlaget fortsatt gjelde, og eventuell uklarhet eller manglende regulering skal tolkes i samsvar med Northguards og kundens felles vilje på tidspunktet for inngåelsen av avtalen.
16. Tvister, lovvalg og værneting
16.1. Tvister mellom partene som ikke kan løses i minnelighet, skal avgjøres ved Retten i Oslo og i henhold til norsk lov.
16.2. Tvister kan likevel behandles ved annen norsk instans dersom ufravikelig norsk lov krever dette.
16.3. Dersom kunden er forbruker, fastsettes verneting i henhold til alminnelige regler i norsk rett.
Disse salgs- og leveringsbetingelsene er sist oppdatert: 21. Mai 2025
Standard angrerettskjema
(Dette skjemaet fylles ut og returneres kun dersom angreretten benyttes)
Til:
Northguard Norge AS
Hasleveien 28A
0571 Oslo
Tlf: +47 75 98 70 00
E-post: info@northguard.no
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker å benytte angreretten i forbindelse med min kjøbsavtale om følgende varer/tjenester:
_____________________________________________________________________
Bestilt den: ____________________ Mottatt den:________________________
Forbrukerens navn: ___________________________________________________
Forbrukerens adresse: ________________________________________________
Forbrukerens underskrift: _____________________________ Dato: ________
(kun dersom skjemaet leveres i papirform)